Nota mea: 9/10
Regia: Tom Tykwer; Andy Wachowski; Lana Wachowski
Gen: dramă, mister, SF
Morala: Totul se leagă. Trecut, prezent și viitor.
N-aș crede că Atlasul norilor e un film înecat în ambiții
ci, mai degrabă, puțin prea conștient de propria-i valoare, asemenea
studentului care știe despre sine că e foarte bine pregătit și că merită din
plin aprecierea profesorului. Prefer să las deoparte aceasta și orice alte
scăpări pe care un ochi mai versat decât al meu le-ar putea invoca și să
primesc cu sufletu-mi deschis tot ce are filmul să-mi ofere. Iar în cele
aproape 3 ore, mi-a dăruit din plin!
Cloud Atlas, marcă a reputaților cineaști Tom Tykwer, Andy
și Lana Wachowski, e un spectacol vizual grandios, o încântare a urechii, care
atinge și sufletul, dar nu într-atât încât să provoace o furtună, ci, mai
degrabă cât să ridice un mic semn de întrebare. Deși mulți critici au pus
aceasta sub semnul superficialității, sunt gânduri care nici acum nu-mi dau
pace și mă îmbie să revăd filmul, pentru a-l descifra așa cum o merită. În
plus, orice altă încercare de a stoarce și mai multă emoție de la mine ar fi
fost extrem de forțată și puternic contrastantă cu tabloul în ansamblu.
Nu cred că e loc de sinopsisuri și alte povestiri de adormit
copiii. Structura lui complicată răpește suficient de mult timp spectatorului
pentru a lega într-un fel cele 6 povești întretăiate armonios, cu intenția
finală de a părea una singură care se întinde (și se tot întinde!) de pe la
1849 și până prin 2346, cu noduri în
1936, 1973, 2012 și 2144. Și chiar dacă spectatorul nu le va gusta pe toate cu
aceeași intensitate, rămâne în urma acestui film o mare de sentimente, emoții,
găsiri și regăsiri, acțiuni și consecințe. Rămâne ideea că totul se leagă într-un fel sau altul:
trecut, prezent și viitor!
Trecând peste faptul că e unul din cele mai ambițioase
proiecte cinematografice pe care mi-a fost dat să le văd vreodată, minunăția
asta vizuală a atras din cele mai diferite păreri. Ba că e prea ambițios, ba că
e prea lung, ba că are prea multe povești, ba că are prea puțini/prea mulți
actori, ba că e prea simplist în mesaj, ba că încurajează violența la adresa celor care ne fac critici negative, timp în care mie mi s-a lipit de ochi
și de suflet. Pentru totdeauna! E o îmbinare măiastră între povești, un spectacol
vizual de proporții nebănuite, o atenție deosebită acordată ficărui detaliu, o idee care nici
nu vrea să sufoce, dar nici să te lase să respiri liniștit. O peliculă care își
respectă privitorul, amețindu-l plăcut printre povești și personaje,
permițându-i acestuia să extragă exact cât dorește din complexul spectacol,
indicat de urmărit pe un ecran de dimensiuni uriașe.
Interesant în toate aceste povești nu e semnul de cometă
care se tot încăpățănează să apară peste generații, ci faptul că, de fiecare
dată, s-au folosit aceiași actori, filmul dezvăluind lecții de machiaj când
excelente, când bizare, când absolut uimitoare. Și nu-i puțin lucru să ai
momente în care să întâmpini reale dificultăți în a recunoaște nume consacrate
precum Tom Hanks, Halle Berry, Jim Sturgess, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Susan
Sarandon sau Hugh Grant.
Orice ar fi și oricâtă cerneală ar mai curge, Cloud Atlas
rămâne unul din cele mai bune filme pe care le-am văzut anul acesta în
cinematograf. E drept, nu am avut senzația că asist la o revoluție în lumea
cinematografiei, așa cum m-a încercat la Matrix, dar am întors înzecit
respectul pe care am simțit că-l primesc de la regizori. Căci în fața ochilor
mei se derula un proiect grandios, ambițios, atent gândit, în care s-au
investit eforturi uriașe, nu doar bănești.
Și încă-i mai rumeg mesajul....